Nöroloji
BOYUN FITIĞI

Boyun fıtığı boyun omurları arasında bulunan disk adı verilen kıkırdak yapısında ki yastıkçıkların bozulmasına verilen isimdir.
Eğer bu bozulan disk; omurilikten çıkan sinirlere bası yapar ise o zaman sinir basısına bağlı uyuşma, ağrı gibi belirtilerde şikayetlere eklenir.

Boyun fıtığı nasıl oluşur?

•    Boyun fıtığı yaşlanma ile beraber boyun omur kemiklerinin ve bu kemiklerin arasında bulunan yastık görevi gören disklerin aşınması ile
•    Mesleki olarak; titreşimli iş makinası kullanan işçilerde, ağır yük taşıyanlarda, boyun uzun süre eğik pozisyonda çalışanlarda, masa başı çalışanlarında
•    Trafik kazası geçirenlerde ( whiplash yaralanması )
•    Uzun süre boynu öne eğik pozisyonda cep telefonu, tablet, laptop kullananlarda

Boyun fıtığı şikayetleri nelerdir?

En sık şikayet boyun ağrısıdır, boyun hareketleri ile ağrıda artış olabilir, bu sebepten kişi boynunu hareket ettirmek istemez.
Boyundan kola ve ele kadar yansıyan ağrı, uyuşma, yanma, karıncalanma, kolda ki yada elde ki kaslarda güç kaybı olabilir.

Boyun fıtığı tanısı nasıl konur?

Hastanın şikayetleri ve muayene bulgularından şüphe eden hekim hastadan omurga boyun MR’ ı ister, tanı bu şekilde konulur. MR çekimi bize; fıtığın hangi seviyede olduğunu, hangi düzeyde olduğunu, sinirlere bası yapıp yapmadığını gösterir.

Boyun fıtığı tedavisine nasıl karar verilir?

Boyun fıtığı tedavisinin düzenlenmesi; boyun fıtığına bağlı sinir basısı olup olmadığına, sinir basısına bağlı nörolojik muayene de bulgu olup olmadığına göre yapılır. Bazen sinir basısı olsa da hastanın muayenesinde bulgu gözlenmeyebilir o gibi durumlarda hekim EMG tetkiki isteyerek daha detaylı bilgi edinmek isteyebilir.
EMG sonucuna göre; ilaç tedavisi, fizik tedavi önerilebileceği gibi, ameliyat kararı da verilebilir.

Boyun fıtığında mutlaka ameliyat gerekir mi?

Boyun fıtığı düzeyine, hastanın şikayetlerine ve muayene bulgularına göre karar verilir. Yıllarca boyun fıtığı ameliyatı olmadan, hayatına devam eden insanlar mevcuttur. Belirli aralıklar ile boyun fıtığının ilerleyip ilerlemediğinin; muayene bulguları ve omurga boyun MR görüntülemesi ile takibi önerilmektedir.